WWD Beauty / 都築 千佳

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目指すところは日本一ではない
“世界の東京”を意識して!

都築 千佳


ナチュラルでありながら、キラリと光る何かがほしい

リアルデザイン部門は、審査基準をどこに置くのかを自分に問いかけながら全ての作品に何度も目を通して選考しました。リアルデザインなので街を歩けるヘアスタイルでなくてはいけない、しかし、コンテストなのでどこかにクリエイションの要素もなくてはいけない。そのせめぎ合いで今年はとても審査が難しかったのですが、できるだけナチュラルな、サロンワークの延長線上にありながら、どこかにキラリと光る強さがある作品を基準としました。最終的にはモデルに似合っているかどうかで決めたところが大きいです。私は特別賞に福島 真衣子さん(equri目黒不動前)の作品を選びましたが、その理由を言葉にするのは非常に難しいですね。あえて言うなら、モデルの目力に魅かれて目に留まった。そして目が離せなくなったというのが一番しっくりくるかもしれません。髪の色は遊んでいますが、スタイルは完全にリアル。でも、ヘアのクリエイションに頼り過ぎず、モデルのアンニュイなイメージを上手く引き出しているところが良いと感じました。モデルの表情をどれだけ上手く捉えているかも大事だと感じたので、カメラマンとの協業が必要になってくるのかもしれません。

全体のクオリティーはアップしたけれど…

両部門ともレベルの差がなくなり、全体的にクオリティーが高くなったと感じる反面、「わぁ、こんな表現に挑戦するんだ!」という驚きの作品が少なかったように思います。特にクリエイティブデザイン部門ではそれを強く感じました。今のファッションは、simpleかtoo muchのどちらかだと思うのですが、今年の傾向は、クリエイティブ部門のグランプリに選ばれた土佐 将之さん(TALISE)の作品のようにsimpleなクリエイションを出された方が目立ちました。私が特別賞に選んだ北村 和寿さん(ZELE 春日部)の作品は真逆のtoo much。色も柄も使っていますが、それを一枚の絵として馴染ませているところが面白いと思いました。

既成概念を打ち破る、新しいクリエイションを求む

THAは今年で4回目になるので、型のようなものが決まりつつあるのかもしれないなと感じました。日本のトップクラスの作品が出そろってきましたが、傾向としてはJHA系のコンテストに近づいているようにも感じます。しかし、TBCが掲げているテーマは「東京発信 世界基準」。THAも世界有数のクリエイション都市である「東京」が冠についているコンテストです。それならば、目標は日本一ではないはずです。日本の東京ではなく、パリ、ロンドン、NYに並ぶ、“世界の東京”ということをもっと意識して、世界を見て作品を作ってほしいと感じます。そして、東京はもっとも、エクストリームな都市だと思っています。ガングロやロリータファッションなど、行き過ぎたファッションやトレンドを発信できる都市は、世界で東京だけなのです。傾向と対策を研究した作品が賞を獲りやすいのかもしれませんが、それに加えて既成概念を打ち破り、これまで誰もやってこなかったようなクリエイションをもう一段上がって表現してほしいのです。新しいコンテストの存在意義を示してくれるような、志のある作品を待っています! THAは「東京」だからこそ、両極端な、エクストリームな作品が選ばれるコンテストであり続けてほしいと思っています。

 

 

 

Aim high, beyond the Tokyo of Japan to the Tokyo of the World!

Chika Tsuzuki


We want something that stands out but is still natural

I cast my vote for the Real Design Division having reviewed the entries several times and clarified with myself the standards that we were screening them under. For Real Design, we want a hairstyle you would see on the street, but because this is a contest, we also want a creative element somewhere. The conflict between these two factors made our decision-making this year quite difficult, but I based my vote on the entry that was as natural as it could possibly be while still presenting something that was an extension of salon work but reflected a certain strength. Ultimately, whether or not the look suited the model was important in making my decision.

For the Special Prize, I chose Maiko Fukushima (equri (Meguro Fudomae)), but I find it difficult to put my reasons into words. Suffice it to say, I was drawn to the model’s eyes: Perhaps it was because I couldn’t take my eyes away from them. The color of her hair is playful, but her hairstyle is completely real. The image is not dependent on the hair creation, and I like how it skillfully draws out the model’s look of ennui. It made me appreciate the importance of having a good grasp of the model’s expression, which may require collaborating with the photographer.

The overall quality may have improved, but we need more

The gap in quality between the two divisions has closed, but despite the overall improvement, I didn’t find many entries this year surprising or impressive as attempts to create new kinds of expression.

I really felt this in terms of the Creative Design Division. Fashion today is either simple or too much, and simple creations were the trend among this year’s entries, such as that of Masayuki Tosa (TALISE), who won the Grand Prize. In complete contrast, my Special Prize vote went to Kazuhisa Kitamura (ZELE, Kasukabe), whose creation gave us “too much.” I thought it was interesting that although he mixed colors and patterns, he worked them well to create a single picture.

We want new creations that shatter preconceived notions

This is THA’s fourth year, and it feels like things are coming together. Some of the best work in the country is being submitted, but there also seems to be a shift towards it becoming a JHA-type contest. The theme that TBC promotes, however, is “From Tokyo: World Standards,” and THA winners are crowned in Tokyo, one of the world’s leading creative cities.

In this case, the goal shouldn’t be to be the best in Japan. There should be greater recognition that this contest isn’t about the Tokyo of Japan. It’s about the Tokyo of the World, alongside Paris, London, and New York. We want entries that are created with a more global awareness.

I also think that Tokyo is the most extreme of the creative cities. It’s only Tokyo that can initiate over-the-top fashion and trends such as Ganguro and Lolita. While entries that are well-informed of trends and rules are perhaps more likely to win, we want entries that go one step further to shatter preconceived notions to produce creations that have never been seen before.

We look forward to entries that are aspirational and give new meaning to this contest! It’s because of the “Tokyo” in “THA” that we hope it can continue on as contest where entries that are extreme and at opposite poles to each other are rewarded.

Model Parameters

Model Skills